Wszystko to co myślimy, jest wynikiem naszych doświadczeń, sytuacji w której obecnie jesteśmy. Zdaję sobie sprawę, że stwierdzenie, że coś jest „tanie” jest pojęciem względnym. Wiem, że Ty możesz mieć inne odczucia i nie zgadzać się z moimi. Jednak jest to mój blog. W tym wpisie postaram przedstawić Ci, dlaczego uważam, że RPGi to tanie hobby. Zapraszam do dyskusji w komentarzach.
Spostrzeżenia zawarte w tym wpisie dotyczą tylko i wyłącznie grania w RPGi z punktu widzenia świeżego gracza. Proszę też abyś przeczytała/ł ten wpis do końca zanim wysnujesz swoją opinię.
Podręczniki
Zanim zacząłem grać w RPGi, byłem przekonany, że muszę posiadać podręcznik aby zacząć zabawę w to hobby. Mogę teraz powiedzieć, że nie jest to do końca prawdą. Na pewno podręcznik może Ci pomóc czuć się pewniej i być pomocny, czy być źródłem inspiracji, ale nie jest on niezbędny. No ale dobra załóżmy na poczet tego wpisu, że jest on niezbędnym elementem aby rozpocząć przygodę z RPGami. Ceny nowych podręczników do najbardziej popularnych systemów (według mnie) w przedziale od 179,90 zł do 249,90zł. Jeżeli dobrze poszukamy, to uda nam się obnizyć cenę o kilkanaście do kilkudziesięciu złotych. Dodatkowo możemy pokusić się o zakup używanego podręcznika, który będzie (zazwyczaj) jeszcze tańszy.
Przykładowe ceny podręczników dla graczy:
System | Cena (nowy podręcznik) |
Dungeons & Dragons: Player’s Handbook (Podręcznik Gracza) 5 edycja | 199,95 zł |
Warhammer Fantasy Roleplay 4 edycja | 220,00 zł |
Zew Cthulhu – Podręcznik Badaczki/a 7 edycja | 179,90 zł |
Kult: Boskość utracona Podręcznik główny | 249,00 zł |
Tajemnice Pętli | 179,90 zł |
Obcy Gra fabularna Podręcznik | 219,90 zł |
Oczywiście możemy powiedzieć, że chcę zagrać w [tutaj nazwa wyszukanego systemu], który kosztuje bagatela [tutaj horrendalnie wysoka cena] zł, na co mogę powiedzieć, że ktoś inny może też zechcieć zagrać w jakiś darmowy system jak np. Fajerbol, którego cena wynosi 0 zł (tak za darmo = 0 zł).
Pomijam też kwestię kosztu wersji elektronicznych podręcznika. Dlaczego? Bo mogę.
Przyjmę więc, że cena nowego, drukowanego, pełnoprawnego podręcznika dla gracza wynosi średnio 208 zł.
Zestawy startowe
Cena ta spadnie, kiedy rzucimy okiem na ceny zestawów startowych.
Nazwa zestawu startowego | Cena (nowego produktu) |
Dungeons & Dragons: Starter Set (Zestaw Startowy) | 99,95 zł |
Zestaw Startowy Warhammer Fantasy Roleplay 4 | 105,00 zł |
Zew Cthulhu: Zestaw Startowy | 99,90 zł |
Tajemnice Pętli: Zestaw Startowy | 99,90 zł |
Obcy: Gra fabularna – Zestaw startowy | 219,90 zł (LOL) |
… powiedzmy, że starter kosztuje 100 zł. Używany może kosztować jeszcze mniej. Poza tym niektóre systemy oferują darmowe startery. Starter często zazwyczaj zawiera też sekcję dla graczy i mistrza gry, co jest idealnym wstępem dla kolejnego akapitu.
Co z podręcznikiem dla mistrza gry?
To dobre pytanie. Często podręcznik dla gracza i dla mistrza gry to dwa odrębne wydawnictwa, które w przypadku pełnienia tej drugiej roli (tak mi się wydaje) powodują, że konieczny jest zakup obu pozycji. O ile osobiście nie mam nic przeciwko, aby zrzucić się na podręcznik mistrza gry dla osoby prowadzącej grę, to nigdy nie było mi to dane. Może być to związane z moim małym stażem, ale z obserwacji wynika, że mistrzowie zazwyczaj kupują je za własne środki, nie licząc na hojność swoich graczy. Czy to dobrze, czy to źle , to temat na inną dyskusję.
Do tej pory napotkałem tylko mistrzów, którzy nie wspominali o tej kwestii. Mało tego, nie wymagali oni zakupu podręcznika dla gracza. Może miałem szczęście, może to nie jest dobre podejście, może… na poczet tego wpisu pominę więc kwestię podręcznika dla mistrza gry.
Załóżmy więc, że totalnym minimum to podręcznik gracza albo zestaw startowy. Czyli uśredniając, mówimy tu o kwocie ok 150 zł.
Jeszcze jedna rzecz…
Warto też rzucić okiem na wersje cyfrowe podręczników. Zazwyczaj są tańsze i bez kosztów wysyłki. Również warto zapytać się mistrza gry, czy w ogóle potrzebujesz podręcznik. Mi zdarzyło się kupić podręcznik po paru sesjach, dopiero jak byłem pewien, że jest to system w który chcę grać.
Akcesoria i inne narzędzia
Jak mówi stare powiedzenie:
Nie samym podręcznikiem gracz żyje.
Ktoś, kiedyś 😉
Zazwyczaj do grania potrzebne jest kilka dodatkowych akcesoriów. Rzućmy okiem na nie i ich koszt.
Kości do RPGów
Tutaj opcji jest tak dużo, że głowa mała. Zwykłe, świecące, plastikowe, metalowe, świecące itd. … Do tego dochodzą edycje limitowane czy kości, które prawdopodobnie nigdy więcej nie zostaną wyprodukowane.
Ceny wahają się od 14,95 zł do [ wpisz jakaś dużą liczbę tutaj] zł za zestaw kości do RPGów. W zamian dostajemy ładny, bardzo ładny, czasami nawet czytelny ;), ale zazwyczaj wystarczający zestaw kości do większości gier fabularnych. Tak, tak wiem, do systemy [tutaj wpisz nazwę systemu], potrzebne są customowe kości. Serio? Naprawdę nie ma innego wyjścia? Bez komentarza – kontynuujmy. Można też używać rozwiązań, które są darmowe i są dostępne online.
Ehh.. dobra coś musimy ustalić… niech będzie to 40,00 zł za zestaw kości.
Co | Cena |
Kości | 40,00 zł |
Coś jeszcze?
Hmm… czy coś jeszcze jest potrzebne aby rozpocząć przygodę w RPGi? Niby tak, niby nie…
Mógłbym tutaj uwzględnić takie kwestie jak miejsce do grania, bilety na komunikację miejską, fundusze na mikrofon czy subskrypcję na jakiś wirtualny stół. Jest to jednak wszystko zależne od okoliczności i nie koniecznie dotyczy Ciebie, a napewno nie dotyczyło mnie, do tej pory.
Jedyne co tylko napomknę to to, że musisz być wstanie porozumieć się z resztą uczestników sesji, niezależnie czy to ma miejsce offline czy online. Musisz posiadać zasoby i środki, które Ci to umożliwią. Możesz przyjechać na sesję Ferrari albo rowerem, możesz mieć mikrofon wbudowany w laptopa albo mikrofon pojemnościowy, możesz mieć internet na chomiki albo światłowód. Pomijam to w tych wyliczeniach.
Najważniejsze jest bezcenne
Czas
Jak dla mnie to czas jest najbardziej drogocennym zasobem, który trzeba przeznaczyć na RPGi. Czytanie podręczników zajmuje czas. Poszukiwanie drużyny i mistrza gry zajmuje czas. Ustalanie dat sesji – zajmuje czas. No i oczywiście sama sesja, to czas, który musisz poświęcić.
Muszę przyznać, że na początku miałem z tym problem. Szkoda było mi przeznaczyć czas na RPGi. Wydawało mi się, że koszt jest za wysoki. Wolałem przeznaczyć czas, na coś co dawało mi przyjemność dużo szybciej. Dopiero jak zaryzykowałem, to zobaczyłem ile frajdy mi to daje. Tak było przynajmniej w moim przypadku. Może miałem szczęście, że trafiłem na mistrzów gry i graczy, którzy mi spasowali.
Ile może kosztować dobra zabawa? Nie wiem. Dla mnie jest bezcenna 🙂
Wyobraźnia
Grając w RPGi Twoja wyobraźnia będzie eksploatowana. Będziesz musiała/ł jej używać, kombinować, wymyślać, formułować zdania, przegadywać bohaterów niezależnych. Tak – bez tego się nie obędzie. Nawet jeżeli Twoja postać to introwertyk, samotnik… nadal bez wyobraźni ani rusz.
Jak można ją wycenić? Czy w ogóle jest to możliwe? Pewnie nasuwa Ci się odpowiedź, że nie. Hmm… pracowałem w branży reklamowej przez kilka lat, i byłem świadkiem, że wycena wyobraźni/kreatywności jest możliwa. Pytanie (dla mnie) brzmi ile taka wycena jest warta? Jak bardzo jest wiarygodna? Każdy z nas ma prawo powiedzieć, że coś mu się podoba. Każdy z nas ma prawo powiedzieć, że dany pomysł mu się nie podoba, że jest słaby. No bo jakie są kryteria oceny czyjejś wyobraźni? Czyjaś kreatywność/wyobraźnia jednego może wprowadzić w zachwyt, a innego w zażenowanie.
Co | Cena |
Czas | n/a |
Wyobraźnia | n/a |
Podsumowanie
Patrząc na „koszt” grania w RPGi stwierdzam, że jest to tanie hobby. Za średnio 250 zł, jestem wstanie otrzymać kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt godzin rozrywki (zakładając, że znalazłem/łam mistrza gry i ekipę). W porównaniu z innymi hobby, z którymi miałem do czynienia wydaje mi się to niska inwestycja. Dodatkowo istnieją rozwiązania, które pozwalają zmniejszyć koszty. Zestawy startowe czy sesje „jednostrzałowe” to coś, co pozwala wejść w to hobby z naprawdę minimalnym nakładem i przekonać się, czy jesteśmy w stanie zainwestować więcej.
Wydanie kilkuset złotych jednorazowo może być finansowym wyzwaniem. Jednak jeżeli zastanowię się na ile ta „inwestycja” mi wystarczy, to okazuje się, że wcale nie jest tak duża.
W tym wpisie pominąłem celowo kwestię tego, co granie w RPGi mi daje. Na co właściwie przekłada się wydanie kilkuset złotych na podręcznik i kości? O tym napiszę w osobnym poście.
[…] zastanawiałem się nad kosztem grania w RPGi. Osobiście mam tak, że jak wydaję na coś pieniądze, to oczekuje czegoś w zamian. Czasami […]
[…] Tak, uważam, że same wersje cyfrowe są drogie, i nie jestem sam z taką opinią. Żeby być bardziej precyzyjnym, to uważam, że są one drogie w tej formie w której są nam oferowane. 100zł za sam pdf, kiedy wersja drukowana + pdf kosztuje 200zł, to według mnie dużo. Co ciekawe bo jeszcze nie dawno pisałem, że RPGi to tanie hobby. […]